Utvecklingen inom vitvaror


Gästbloggat av Erik Johansson på Whiteaway.se
Att utvecklingen inom vitvaror inte går lika snabbt som utvecklingen inom hemelektronik var väl ingen nyhet. Problemet för vitvarubranschen är att konsumenterna alltid vill ha en liknande produkt som den de hade innan. Det gör att det blir svårt för tillverkarna av vitvaror att göra stora förändringar på produkt sortimentet vilket istället har lett till en energimärknings hets. Det är ju samtidigt helt rätt steg, i det samhället vi lever i är miljöfaktorn även en av de viktigaste sälj faktorerna. Att konsumenterna känner att de sparar pengar i energi samtidigt som de hjälper miljön är ett bra sätt för en vitvarutillverkare att sälja en produkt.

Tänk dig själv hur många nya funktioner kan du komma på som du vill att din tvättmaskin, diskmaskin eller torktumlare ska ha? För mig handlar det i alla fall till stor del bara om att utveckla de funktioner som redan finns. Det skulle kunna göra att tvättmaskinen blir klar snabbare eller diskmaskinen diskar bättre. Problemet i detta läge blir då för tillverkarna av vitvaror att samtidigt som de vill öka hastigheten på maskinerna måste de tänka på sin energiklassning. För ska du idag tvätta någonting snabbare går det åt mer vatten och mer energi vilket gör att maskinen då skulle få en sämre energiklassning.

De senaste produkterna som släppts från vitvarubranschen en sak gemensamt. Det handlar om att förbättra befintliga funktioner och på så sätt vinna kunder via bra funktioner eller bra pris. Jag tänkte ta upp några av de stora tillverkarnas senaste förbättringar så du får en större inblick i vad det är jag pratar om.

  • Whirlpool – Nya serien Smart Line tvättmaskiner arbetar mycket med att ge doseringsråd för tvättmedel och sköljmedel. Det är den vägen Whirlpool har hittat för att spara på energi samtidigt som de har väldigt energisnåla maskiner i denna serie.
  • Electrolux – Släppte den nya serien strykjärn 5Safety. Den serien ska hjälpa oss konsumenter att slippa vara orolig över att förstöra kläderna vi stryker. Denna utvecklingen har Electrolux baserat på en undersökning som sa att strykningen var den del i hushållsarbetet som vi konsumenter gillade minst och var mest oroliga över.
  • LG – Lanserade en ny serie kylskåp som ska hjälpa oss förlänga hållbarheten på maten. LG gick ut och sa så här ”I Sverige slänger vi 100 kg mat per person och år – ett förfärligt slöseri med resurser, energi och pengar. Det är dags för konsumenten att ställa högre krav på sitt kylskåp för att få matvarorna att hålla längre”.
  • Husqvarna Electrolux – Släpper nu premium maskiner för tvättstugan med deras nya ProTex teknologi. Den använder sig bland annat av ånga för att få textilierna att kännas mer fräscha och slippa kemtvätt.

Inom den mer intressanta pryl delen av vitvarubranschen hittar vi fortfarande utvecklingen av t.ex.:

  • Robot-dammsugaren – Hur långt tror ni utvecklingen måste gå innan alla har en sådan hemma?
  • Kaffemaskiner – Händer mycket på den avdelningen på svenska marknaden med både kapslar och utan.
  • Hårvård – Utvecklingen inom platttänger och liknande produkter går väldigt fort fram.
3 sep 2016